Sportlovet som var.....!

Hej hallå alla er trogna läsare som inte har något bättre för er! :D kul att ni tittar in!
Mitt sportlov spenderades för det mesta i den inte allt för underbara staden Agadir som ligger i Marocko. Där semestrade jag och min familj under en veckas tid! Det var super skönt att känna att solen stekte ens kropp!!


Vi bodde på ett hotell som hette Anezi, det var ett hyfsat fint hotell tycker jag, framför allt högt jämfört med allt annat. Mamma, pappa, Ella och Elvira bodde i en lägenhet lite utanför själva huvudebyggnaden och jag borde i ett dubbelrum i huvudbyggaden. I början ville jag inte sova själv, vi var ju ändå på semester tillsammans tyckte jag! men efter första natten ändrade jag min inställning och tyckte det var hur skönt som helst och ha ett eget ställe och slappna av på!!





På dagarna försökte vi sola när vädret tillät, alternativt bada i havet. Det hade varit dåligt väder veckan innan med mycket regn och hård vind, så stranden var lite bortspolad och det var endel skräp och annat som hade blåst in som de inte hade hunnit rensa bort men höll på med det under tiden vi var där. Vi var en av dagarna på en enormt stor marknad där, de sålde nästan allting där!! men jag hittade inget å köpa och tyckte det var ganska jobbigt att gå där med allt folk och när alla ska försöka lura på en grejer... men det var intressant att se hur allt går till!! dom har inte direkt något willys där som de handlar på utan de måste gå på den där marknaden och köpa det som de behöver. 

Vi åt ute ganska mycket då det var billigt, maten var bra tycker jag, förväntade mig inte så mycket... dock var de sämst på att göra pizza!! Vi köpte också mat själv då vissa saker var billigt som nybakade baugeter kostade 1,3 kr på ett bageri. Vi lagade då maten i lägenheten som oturligt nog inte hade varken kvällssol eller morgonsol...

För 50 år sen var det en stor jordbävning där som ödelade nästan hela staden så det fanns inga gamla fina hus att gå och titta på tyvärr, utan allt var ganska nytt, det gillade inte pappa! En dag hoppade pappa och jag på en buss som vi trodde skulle ta oss till en fiskeby några mil norr om Agadir. Det gjorde den som tur var också och där fanns det många gamla fina hus som låg precis vid vattnet! :) det råkade också vara så att det kryllade av surfare där som vi satt och kollade på ett bra tag samtidigt som vi jobbade på brännan! När vi åkte bussen dit och i början när vi kom fram så regnade det ganska rejällt, men vi hoppades på bättre väder och tyckte att man inte kan sitta hemma på hotellet och klämma bara för att det regnar lite!!



Pappa bakom kameran




Pappa annar regnets bortgång och välkomnar solen strålar!




Medan vi var på vår utflykt var de andra och shoppade och det som tjejer är bra på att göra, själv så shoppade jag en sak!! det ni, nämligen en klocka för 40 spänn tyckte jag kunde unna mig det åtminstånde :P

En dag blev en riktig utflyks dag! (annars brukade vi försöker hinna med en utflykt halva dagen och resten sola och bada) VI red kamel, om jag ska vara ärlig så var det inte kamel utan dromedar...  men det gjorde ingenting!! :) Vi hyrde en bil med två chaufförer som tog oss till "kamelridningen" sen så red vi på dom i hela två timmar! det var inget fint område vi red i heller, utan typ ett inte så fint... jag hade sätt framför mig en stor öken typ, så det gjorde lite faktiskt. Sen kom Världen ösregn som höll på en bra stund vilket resulterade i att vi var ganska så blöta efteråt kan man säga. Som tur var och smart som jag är :P så hade jag med mig min sjösäck som är super bra i alla väder!! :D

Hela familjen dingsura!




När vi kom tillbaka hoppade vi in i bilen igen och åkte på en sigthseeing i en by söder om Agadir, där var det ingen turist alls och man fick se hur de levde egentligen vilket var spännande, eller inte spännande utan lärorikt! De hade åsnor som drog alldeles för stora vagnar och med dom körde dom på vägen och i rondeller med alla annan trafik, och det så jättekul ut! :P

Sen åkte dom till något annat ställe som vi inte sagt att vi ville till... det var typ ett musem om någon speciell nöt som bara växte där i hela världen. Vi fick sitta i ett rum och lyssna och det var hur ointressant som helst!! vetetusan vad vi gjorde där, vi fick iaf prova massor med krämer mm. som gjordes av den nöten, sen när han inte hade något mer att säga kunde vi äntligen åka hem igen!!

En sak som de hade där var böneutropp. Det är då en gubbe som jobbar som det och går upp i ett torn och ropar ut en bön 4 gånger om dagen, det var trevligt på sitt sätt :P
Vet inte om jag har så mycket mer att säga... jag har säkert glömt massviss men det kan inte hjälas

God Natt!



Kommentarer
Postat av: Amanda

Låter som en riktig upplevelse resa! Jag vill också åka iväg någonstans nu!!

2010-03-10 @ 18:29:40
URL: http://missbirath.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0